Overnametransactie: Kliniek Geertgen

Vruchtbaarheidskliniek Elsendorp maakt frisse start als Nij Geertgen

Het centrum voor vruchtbaarheid in Elsendorp maakt een frisse start onder leiding van de nieuwe eigenaars Marc Scheijven en Bernard Wind. Corporate Match heeft de heren bijgestaan in het gehele overnameproces.

“Ik ben verpleegkundige, bedrijfskundige en ervaringsdeskundige”, zo introduceert Scheijven zichzelf. “De oudste twee van mijn vier kinderen zijn via ivf verwekt. Mijn compagnon Bernard Wind leerde ik kennen tijdens mijn studie bedrijfskunde. Wij hebben allebei ervaring in het reguliere vruchtbaarheidstraject in het ziekenhuis en na meerdere teleurstellingen zeiden wij tegen elkaar; ‘Dit moet beter kunnen, waarom gaan we het niet zelf doen?’ Met als resultaat een eigen kliniek: Nij Barrahûs.”

Grootste fertiliteitskliniek

Het centrum voor vruchtbaarheid in het Friese Wolvega is een van de drie zelfstandige fertileitsklinieken in ons land. Die zijn dus geen onderdeel van een ziekenhuis. De andere twee bevinden zich in Leiderdorp en Elsendorp. Elsendorp is de grootste van het trio, Wolvega de kleinste. In Elsendorp werken ongeveer 60 mensen. Per jaar worden er gemiddeld 750 ivf-behandelingen (reageerbuisbevruchting) en 2700 andere vruchtbaarheidsbehandelingen uitgevoerd.

Uitgaan van de mogelijkheden

De visie van de klinieken in Wolvega en Elsendorp komt volgens Scheijven het meest overeen: ervoor zorgen dat mensen zwanger raken en dat traject zo goed mogelijk begeleiden. Kortom een vraaggerichte benadering waarbij je uitgaat van de mogelijkheden en niet van de onmogelijkheden. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet.”

Geertgen failliet

De cliëntgerichte benadering van Nij Barrahûs werd gewaardeerd met de Freya Award voor meest cliëntvriendelijke kliniek van Nederland. Geertgen had eveneens een goede naam opgebouwd en hoewel er een stijgende lijn zat in het aantal cliënten, ging het de kliniek zakelijk minder voor de wind. Dat leidde tot een faillissement. “Toen we dat hoorden hebben Bernard en ik de koppen bij elkaar gestoken en zijn met een plan naar de curator gestapt. Eind juni hebben we het vertrouwen gekregen en vanaf 1 juli zijn we de eigenaar van Nij Geertgen.

Topzorg voor en rondom de cliënt

Het blijft niet bij een naamswijziging. Transparantie staat bij Nij Geertgen hoog in het vaandel. Illustratief is het nieuwe donorprogramma. Cliënten hebben drie duidelijke opties: een eigen donor meenemen, sperma kopen in het buitenland of zelf doneren via het donorprogramma Wensouders voor Wensouders. “We streven ernaar om een ‘center of excellence’ te worden: top-zorg voor en rondom de cliënt. We hopen ook te bereiken dat men ons eerder weet te vinden. Als het niet lukt om een kindje te krijgen kloppen mensen vaak eerst bij de huisarts aan. Die verwijst ze vervolgens door naar het ziekenhuis. De vruchtbaarheidskliniek wordt als ‘last resort’ gezien. Onterecht, want hier zitten topspecialisten. Jammer want daardoor gaat kostbare tijd verloren en is het de vraag hoe lang het duurt en of het nog lukt om een kinderwens in vervulling te laten gaan. Daar is niemand bij gebaat. Samen met huisartsen, ziekenhuizen en zorgverzekeraars bekijken wij hoe dat verbeterd kan worden. “Ook op het gebied van voorlichting en training zoekt de kliniek de samenwerking op. “1+1=3 is onze filosofie.”

Berend Westra van Corporate Match heeft de heren Bernard Wind en Marc Scheijven bijgestaan in het gehele overnameproces.